Afscheid nemen van mijn pony

Nu ik dit schrijf is het nog niet zo ver, maar wanneer jullie dit lezen helaas al wel. Morgen, donderdag, moet ik mijn lieve pony in laten slapen. Ik rij al paard sinds mijn achtste en sinds mijn negende/tiende heb ik mijn eigen pony genaamd Selena. Een lange en leuke tijd die op een wat minder leuke manier moet worden afgesloten.

Selena

Sinds vorige zomer is het al niet helemaal goed met haar. Ze loopt kreupel (mank) en dit wilde niet beter worden. De oorzaak konden we niet vinden en tot vorige week maandag zijn we aan het zoeken geweest waarom ze kreupel liep en of we er wat aan konden doen om het beter te laten worden. Haar rust geven, alleen op de wei zetten en niet rijden, stappen, juist meer rijden omdat ze misschien stijve spieren had, zonder zadel rijden (dan ging het wel iets beter), andere zadels passen om te kijken of het aan ons zadel lag… We hebben van alles geprobeerd maar helaas was dat allemaal niet de oplossing om haar weer goed te laten lopen.

Vorige week maandag zijn we met haar voor de zoveelste keer bij een veearts geweest. Deze keer om foto’s en een echo te maken van het been waarmee ze kreupel loopt. Door de foto’s zijn we er wel achter gekomen wat er nou al die tijd aan de hand was, maar echt blij word ik er niet van. Voor de paardenliefhebbers onder ons. Mijn pony heeft in het onderbeen van haar voorbeen een scheurtje in het bot zitten. Hoe deze daar is gekomen weten we niet. Dit  kan schijnbaar al ontstaan door een misstap. Haar lichaam heeft dit willen herstellen alleen hier is het niet goed gegaan. Er is bot gaan woekeren. Dit betekend dat er bot is gaan groeien op een stuk waar dit niet had moeten zitten. Vaak heeft dit nog geen eens permanente gevolgen en wanneer het op een ander bot had gezeten had het hoogstwaarschijnlijk nog weg kunnen worden gehaald wanneer ze er last van had gekregen.

Onze pech is dat het bot bij Selena op een plaats is gegroeid waar het niet weg kan worden gehaald met een operatie. Haal je het weg dan groeit het waarschijnlijk weer drie keer zo hard terug en krijgt ze er alleen maar meer last van. Het overtollige bot drukt nu op een pees in haar been die er voor zorgt dat ze haar been kan buigen. Deze pees raakt geïrriteerd en overbelast doordat hij dus eigenlijk klem zit tussen twee botten. Iedere keer als zij loopt raakt de pees dus verder overbelast waardoor ze kreupel gaat lopen. Rijden zou daardoor dus niet meer kunnen, maar ook wanneer ze in de wei of op stal staat heeft ze pijn aan haar been. Iets wat ze niet verdiend.

Het komt er dus op neer dat er niks meer kan worden gedaan om haar beter te laten worden. Zolang ze leeft zal die pees overbelast blijven omdat deze hoe dan ook beklemd blijft tussen de twee botten in haar been. Selena is altijd hartstikke lief voor mij geweest en ik had dan ook geen lievere pony durven en kunnen wensen. Ik vind het ontzettend rot dat het op deze manier moet eindigen, maar de rest van haar leven pijn hebben heeft ze niet verdiend. De enige uitweg hierdoor is om haar in te laten slapen. Dit gebeurt vandaag. Ze heeft een goed leven gehad en ik heb altijd met veel plezier voor haar gezorgd. Ik hou super veel van haar en dat zal ook voor altijd zo blijven.

Ik hoop dat jullie begrijpen dat dit behoorlijk moeilijk voor mij is. In de tien jaar dat ik haar heb gehad heb ik super band met haar opgebouwd en voelt ze voor mij als een echte vriendin. Een vriendin waar ik nu afscheid van moet nemen terwijl ik dat eigenlijk niet wil. Ik kan niet beloven dat er de komende dagen een post online zal verschijnen. Ik weet namelijk niet of mijn hoofd hier naar staat. Misschien werkt bloggen wel als een goede afleiding, en verschijnen er wel gewoon posts online, maar dit durf ik jullie niet te beloven. Ik probeer in ieder geval zo snel mogelijk de draad weer op te pakken en alles rondom About Beauty and Fashion gewoon weer normaal te laten verlopen. Bedankt voor jullie begrip.

xx Lisa

4 reacties

Opgeslagen onder Regular stuff

4 Reacties op “Afscheid nemen van mijn pony

  1. Wat een moeilijke situatie, Lisa! Ik wens je veel sterkte toe! Xx

    Like

  2. Echt heel veel sterkte! Ik heb laatst ook zoiets meegemaakt maar dan van een pony op de manege! En toen was ik al helemaal verdrietig! Laat staan met een eigen pony! Echt super veel sterkte meiss! X

    Like

  3. Ahw, veel sterkte meid! xxx

    Like

Geef een reactie

